بلاگ

علت خرابی کنتاکتورها چیست؟

علت خرابی کنتاکتور

با دانستن علت خرابی کنتاکتورها می‌توانید از افزایش هزینه‌های تعمیر، نگهداری و خطرات احتمالی جلوگیری کنید. وجود برخی از حالت‌های ناخواسته در زمان استفاده از کنتاکتور می‌تواند منجر به وقوع خرابی شود. این امر می‌تواند اختلالات قابل توجهی در فرایندهای صنعتی و سیستم‌های الکتریکی از ماشین‌آلات صنعتی گرفته تا لوازم خانگی را به‌همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از علل رایج خرابی کنتاکتور می‌پردازیم. برای داشتن اطلاعات کافی این خصوص با ما همراه باشید.

بررسی کنتاکتور و انواع آن

برای بررسی علت خرابی کنتاکتورها لازم است بدانید که آن‌ها در اشکال مختلف با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت، وجود دارند. کنتاکتور یک کلید کنترل شده الکتریکی است که برای قطع یا اتصال برق به بارهای روشنایی بزرگ و موتورها استفاده می‌شود. کنتاکتورها از 2 بخش سیم پیچ یا الکترومغناطیس و چندین کنتاکت برق معمولی باز، تشکیل شده‌اند. هنگامی که جریان از سیم پیچ عبور می‌کند و انرژی می‌گیرد، یک میدان مغناطیسی ایجاد و تماس‌های متحرک را جذب می‌کند و مدار را می‌بندد. از انواع کنتاکتور می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سوئیچ تیغه چاقو

سوئیچ از یک نوار فلزی و اهرم تشکیل شده است که برای بالا و پایین کشیدن نوار فلزی کار می‌کند و آن را به یک عملیات دستی تبدیل می‌کند. قدیمی‌ترین نوع کنتاکتور است که از موتورهای الکتریکی روشن و خاموش استفاده می‌کند. از معایب این کنتاکتور می‌توان آسیب‌پذیر بودن آن در برابر رطوبت و خاک، وجود زیاد قوس الکتریکی و خطرات ایمنی را نام برد.

  • کنتاکتور دستی

از آن‌جا که سوئیچ تیغه چاقو خطرناک بود، مهندسان یک دستگاه کنتاکتور جدید را ارائه کردند که به عنوان کنترل‌کننده دستی هم نام برده می‌شود. هنگامی که کنترل‌کننده دستی توسط اپراتور فعال شود، مدار قدرت، درگیر می‌شود و الکتریسیته را به بار می‌برد. از ویژگی‌های این کنتاکتور می‌توان اندازه فیزیکی کوچک‌تر و ایمن بودن برای کار را نام برد.

همچنین از قسمت‌های داخلی محافظت می‌کند و دارای کنتاکت‌های دوبریک هستند که می‌توانند مدار را در 2 مکان به شکل همزمان باز کنند و جریان بیش‌تری را در فضاهای کوچک‌تر ارائه دهند. این کنتاکتورها به‌طور کامل جایگزین سوئیچ‌های تیغه چاقو شدند. درحال حاضر از انواع مختلفی از این نوع کنتاکتورها استفاده می‌شود.

  • کنتاکتور مغناطیسی

کنتاکتور مغناطیسی نیازی به دخالت انسان ندارد و یکی از پیشرفته‌ترین طراحی‌های کنتاکتور است که می‌تواند از راه دور کار کند. بنابراین برای انجام مداوم نقش خود، نیاز به مداخله مستقیم ندارد. همین امر باعث شده است که به یکی از طراحی‌های کارآمد و قابل اطمینان‌تر تبدیل شود. زیرا سوئیچینگ الکترومغناطیسی فقط به مقدار کمی نیرو نیاز دارد. از کم‌ترین جریان کنترل برای باز و بسته کردن مدار استفاده و به‌صورت الکترومکانیکی عمل می‌کند. همچنین، باعث از بین بردن خطرات مربوط به آن می‌شود و ایمن‌ترین عملیات را ارائه می‌دهد. این نوع کنتاکتور در کاربردهای کنترل صنعتی بیشتر رایج است.

در کنتاکتورها 3 قطعه اصلی وجود دارد که اگر آن‌ها خراب شدند، باید به‌دنبال ایراد در همین قطعات باشید که شامل موارد زیر است:

1) بدنه

قسمتی که از قطعات داخل، محافظت و آن‌ها را از سایر قسمت‌ها جدا می‌کند، بدنه نام دارد. وظیفه محافظت در برابر خطرات ناشی از انفجار، گردوغبار و سایر موارد را هم بر عهده دارد. همچنین، باعث عایق شدن کنتاکتور و جلوگیری از اتصال بخش‌های مختلف داخلی آن می‌شود.

2) کویل و آهنرباها

کویل نیروی محرک را برای بستن اتصالات فراهم می‌کند. زمانی که جریان از کویل عبور می‌کند، نیروی مغناطیسی به وجود می‌آید. با عبور جریان، میدان‌های مغناطیسی و آهنربا با هم تداخل کرده و باعث ایجاد نیروی مکانیکی به سمت بالا خواهند شد. کنتاکتورها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیروی کویل بیشتر از نیروی فنر باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند اتصال را برقرار کند و در نتیجه باعث خرابی کنتاکتورها خواهد شد.

3) اتصال‌ها

اتصال‌ها نقاطی هستند که جریان را قطع و وصل می‌کنند و دارای قطعات مختلفی مانند اتصال‌های کمک، اتصال‌های برق و فنر هستند. مواردی که به عنوان نقاط اتصال انتخاب می‌شوند، باید مقاومت بالایی در برابر جوشکاری و تشکیل قوس الکتریکی داشته باشند. در ضمن تا زمانی که جریان درون کویل به اندازه کافی وجود داشته باشد، اتصال کنتاکتور برقرار خواهد بود.

با قطع جریان، نیروی فنر باعث جدایی اتصال‌های متحرک و ثابت می‌شود. بهتر است بدانید، زمانی که اضافه باری در سیستم وجود داشته باشد، فیوز می‌سوزد یا سیستم‌ها دچار اشکال می‌شود. اگر چنین اتفاقی افتاد در سیستم‌های شما دود، دیده می‌شود. اتصال‌های کمکی این امکان را فراهم می‌کند تا یکی از کلیدها، دیگری را کنترل کند. اتصال کمک دارای یک کویل با اتصال‌های توان بالا در درون و 2 اتصال با جریان پایین در خارج از آن است.

کاربرد کنتاکتور

علت خرابی کنتاکتورها ازمسائل مهمی است که باید در نظر گرفت. کنتاکتورها در کارهای روزانه ما برای کنترل این‌که آیا تجهیزات موجود در مدار اصلی برق‌دار هستند یا نه، استفاده می‌شوند. این وسیله بر عملکرد کل دستگاه تاثیر می‌گذارد، می‌تواند با نیمی از تلاش، نتیجه بالایی را به ارمغان بیاورد.

زمانی که یک کنتاکتور از کار می‌افتد، سیستم ممکن است، روشن نشود یا به درستی خنک یا گرم نشود. به همین دلیل است که انتخاب کارشناسان قابل اعتماد، می‌تواند به‌طور موثر هرگونه مسائل مربوط به کنتاکتور را مدیریت کند. از کاربردهای کنتاکتورها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کنتاکتورها در عناصر گرمایشی

کنتاکتورها نیروی تامین شده به عناصر گرمایشی را تنظیم می‌کنند و دمای مورد نظر را حفظ می‌کنند. ضمن این‌که کنترل عناصر گرمایشی در وسایلی مانند اجاق گاز، آبگرمکن و کوره‌های صنعتی، حیاتی است. کنتاکتورها ایمنی و کارایی را در فرایندهای مختلف گرمایش اجرا می‌کنند.

  • کنتاکتورها در توزیع برق

از کنتاکتورها برای مدیریت جریان برق هم استفاده می‌شود. آن‌ها به عنوان سوئیچ‌های کنترل از راه دور، عمل و اتصال بخش‌های مختلف شبکه الکتریکی را فراهم می‌کنند. همچنین خطر اضافه بار یا خطاهای الکتریکی را به حداقل می‌رسانند.

  • کنتاکتورها در سیستم‌های روشنایی

کنتاکتورها نقش مهمی در عملکرد سیستم‌های روشنایی در مقیاس بزرگ دارند تا مصرف برق کلی را کاهش دهند. در استادیوم‌ها یا ساختمان‌های تجاری جایی که به روشنایی قابل توجهی احتیاج است، کنتاکتورها با کنترل جریان الکتریکی بار را مدیریت می‌کنند.

این فرایند علاوه‌بر این‌که بهره‌وری انرژی را تضمین می‌کند، امکان کنترل مدارهای روشنایی را هم فراهم می‌سازد. بیشتر کنتاکتورهای الکتریکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی قابل حمل و نصب باشند. همچنین برای استفاده در مکان‌های بزرگ، مناسب هستند.

  • کنتاکتورها در کنترل موتور

یکی از کاربردهای اصلی کنتاکتورها، کنترل موتورهای الکتریکی است. در این خصوص یک روش قابل اعتماد برای راه‌اندازی، توقف و معکوس کردن ماشین‌های موتور محرک ارائه می‌دهد. علاوه‌بر کنترل کارآمد موتور از سایش و پارگی بیش از حد هم جلوگیری می‌کند. همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی مانند قطع برق، حفاظت از اتصال کوتاه، اضافه بار و ولتاژ است.

علل خرابی کنتاکتورها

برای علل خرابی کنتاکتورها موارد زیادی قابل ذکر است اما در عین حال، عناصر مدار‌ی به راحتی خراب نمی‌شوند. به‌طور معمول ماندگاری یک کنتاکتور بین ۵ تا ۱۰ سال است، البته اگر به درستی از آن نگهداری شود. از مهم‌ترین دلایل خرابی کنتاکتورها می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. سن کنتاکتورها

سیم پیچ کنتاکتور با یک کپسول لاک زده به‌هم چسبیده است. هنگامی که جریان از آن عبور کند، سیم پیچ را در جای خود نگه می‌دارد و احتمال دارد با بزرگ‌تر شدن کنتاکتورها این سیم پیچ‌ها ترک بخورند یا حرکت کنند که در مقابل، می‌تواند عایق را بشکند.

2. انتخاب کابل نادرست

یکی از علت خرابی کنتاکتورها انتخاب کابل نادرست است. اگر می‌خواهید کنتاکتور شما بیشتر کار کند، کابل متناسب با آن را تهیه کنید. طول بیش از حد کابل‌ها می‌تواند مشکلاتی را به‌همراه داشته باشد. در کابل‌های بلند افت ولتاژ زیاد، بسته شدن آن را دشوار می‌کند. درحالی که ظرفیت کابل با سطح مقطع بیش از حد، مانع از باز شدن آن می‌شود. ضمن این‌که کابل نادرست از نظر عبور از سطح فعلی، افزایش گرم شدن بیش از حد کنتاکتور را در پی دارد.

3. اشتباهات در اتصال

اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌ها را دنبال کرده‌اید و مقدار گشتاور مناسب را باتوجه به کاربرد آن ارائه می‌دهید. اگر اتصال شروع شود، شرایط گرم شدن بیش از حد هم ایجاد می‌شود. همچنین، اگر گشتاور از حد لازم فراتر رود، پیچ ترمینال ممکن است، آسیب ببیند. هنگام اتصال سیم‌ها دقت کنید که هیچ قسمت فلزی را در معرض دید، قرار ندهید.

4. فرسودگی قطب‌ها

یکی از شایع‌ترین علت خرابی کنتاکتورها فرسودگی قطب‌ها است. می‌توانید، قطب‌های خراب را با مجموعه‌ای از کیت‌های تماس یدکی جایگزین کنید. اگر اختلال تماس خیلی زود پس از درگیری اتفاق افتاد، شاید، دلیل عدم تطابق توانایی کنتاکتور در عبور جریان و کاربرد آن است.

5. صدا دادن کنتاکتور‌ها

زمانی که کنتاکتورها کثیف می‌شوند یا سیم پیچ ضعیف شده باشد، پیستون کنتاکتور به صدا در می‌آید. اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد و برای مدت طولانی به صدا زدن ادامه داد، می‌تواند یک قوس الکتریکی ایجاد کند و همچنین به سیم پیچ آسیب برساند.

6. کیفیت برق

از علت خرابی کنتاکتورها می‌توان کیفیت برق را هم نام برد که بر عمر آن تاثیر بسزایی دارد. نوسانات گذرا، ولتاژ و فرکانس به شدت به سیم پیچ کنتاکتور آسیب می‌رساند. بنابراین یک کنتاکتور باید در پارامترهای عملیاتی تعریف شده آن، استفاده شود.

7. اضافه ولتاژ در کویل

افزایش و کاهش در ولتاژ، جهت تماس را افزایش می‌دهد و منجر به سایدگی و پارگی کنتاکت‌ها می‌شود. باید در نظر داشت که محدودیت عملیاتی کنتاکتور بین ۸۵ تا ۱۱۰ درصد سیم پیچ نامی است. ولتاژ بالا باعث تحریک سرعت الکترومغناطیسی در بسته شدن و ولتاژ پایین باعث کاهش آن می‌شود.

به عبارتی دیگر در هر 2 حالت این موقعیت‌ها باعث سطح بالاتری از پرش تماس می‌شوند. در این هنگام، سیم پیچ ممکن است به‌دلیل گرم شدن بیش از حد ذوب شود. در نظر داشته باشید که یک سیم پیچ می‌تواند برای مدت زمان محدود، جریان ریزش را نگه دارد و وقتی از آن محدودیت زمانی فراتر رود، ذوب می‌شود.

8. جریان بیش از حد

یکی دیگر از “علت خرابی کنتاکتورها” جریان بالا است که به‌دلیل اضافه بار یا اتصال کوتاه، رخ می‌دهد. اگر کنتاکتور در حین راه‌اندازی پیک جریان بالایی داشته باشد، ممکن است منجر به خرابی کنتاکتور شود. بنابراین مراقب ظرفیت کنترل ولتاژ باشید زیرا نیروهای الکترودینامیکی در طول یک اتصال کوتاه، می‌تواند به‌طور مکانیکی آسیب رساند. در کل باید توانایی تحمل چنین نوسانات جریان بالایی را داشته باشد. این نوع نقص بیشتر در کنتاکتورهای ماشین‌های سنگین رخ می‌دهد.

9. لرزش بالا

اگر کنتاکتور برای مدت زمان طولانی به ارتعاش ادامه دهد، سیم پیچ را می‌سوزاند. برای جلوگیری از این معضل، بهتر است به سراغ دفترچه راهنمای سازنده برای بررسی برخی پارامترها، بروید. می‌توانید یک کنتاکتور مخصوص که برای کاربردها با لرزش بالا طراحی شده است را انتخاب کنید.

10. درجه حرارت بالا

گاهی مواقع دما هم می‌تواند علت خرابی کنتاکتورها باشد؛ به این دلیل که اکثر وسایل الکتریکی نیاز به تهویه مناسب دارند. اگر کنتاکتور در مکانی که دما زیاد باشد، نصب شود و تهویه کافی نداشته باشد، بی‌شک اختلالاتی را به‌همراه می‌آورد. درصورتی که این اتفاق افتاد باید از تهویه تابلو برق اطمینان حاصل کنید و ببینید که اتصالات به درستی گشتاور شده باشند. ضمن این‌که اندازه کابل را هم بررسی و در مجموع هنگام نصب کنتاکتور از نقاط داغ، خودداری کنید.

11. عدم نگهداری

عدم نگهداری صحیح مانند بازرسی‌های ناکافی و همچنین عدم روان‌کاری هم می‌تواند باعث خرابی کنتاکتور شود. در ازای آن نگهداری منظم می‌تواند عمر مفید آن‌ها را افزایش دهد. یک راه عالی برای اطمینان از تعمیر و مراقبت این است که پس از نصب و راه‌اندازی آن برای دفعات کنترل منظم، برنامه‌ریزی کنید.

تمیز کردن، روغن کاری و آزمایش برای شناسایی زود هنگام مسائل و رسیدگی به آن‌ها ضروری است. این بازرسی به وضعیت کنتاکتور و شدت وظیفه آن هم بستگی دارد.

12. استفاده از قطعات یدکی تقلبی

هنگامی که دستگاه نیاز به تعویض قطعات دارد، فقط باید از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید. با ابزارهای کیفیت بالا، اطمینان حاصل کنید که سیستم شما روان و کارآمد به فعالیت می‌پردازد. آن‌ها باید با محصولات اصلی سازگار شوند تا کارایی بهینه را به‌همراه داشته باشند.

13. فاکتورهای محیطی

یک محیطی که حاوی مواد شیمیایی، روغن، زباله، گردوغبار، رطوبت و بخارات مخرب است، می‌تواند به سیم پیچ کنتاکتور آسیب برساند. همچنین مانع بسته شدن مناسب تماس و افزایش مقاومت می‌شود. ضمن این‌که این فضا، سایش سریع و عملکرد ضعیف را در پی دارد. آب بندی، کنترل‌های محیطی و طراحی مناسب محفظه می‌تواند به محافظت از کنتاکتورها در برابر این شرایط نامطلوب کمک کند.

14. سائیدگی و پارگی

کنتاکت‌ها هر بار که باز و بسته می‌شوند در معرض پارگی قرار می‌گیرند. با گذشت زمان این سایش، می‌تواند منجر به سوراخ شدن، جوشکاری و سطوح ناهموار شود. در نتیجه مقاومت تماس افزایش می‌یابد و باعث تولید گرمای بیش از حد می‌شود. نگهداری و بازرسی منظم، ‌می‌تواند به شناسایی کنتاکت‌های فرسوده و تعویض آن‌ها قبل از خرابی کمک کند.

15. قوس الکتریکی

زمانی قوس الکتریکی رخ می‌دهد که کنتاکت‌های کنتاکتور، اتصال مناسبی برقرار نکنند. در نتیجه جرقه‌ای شکل می‌گیرد که باعث آسیب به کنتاکت‌ها و منجر به سوراخ شدن تماس می‌شود.

16. هماهنگی محصول

اگر کنتاکتوری که خرید کرده‌اید در هماهنگی با مکانیسم کاربردی که در آن نصب شده است، ناموفق باشد، منجر به جوشکاری کنتاکت‌ها می‌شود.

نکته: برای اطلاعات بیشتر در مورد علل خرابی کنتاکتور می توانید مقاله علمی omniinst را مطالعه نمایید.

دلیل سوختگی کویل در کنتاکتورها

دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند، سوختگی کویل رخ دهد که بهتر است در مورد آن‌ها هم اطلاعاتی داشته باشید. این موارد که از علت خرابی کنتاکتورها است و منجر به سوختگی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  1. زمانی که ولتاژ منبع تغذیه سیم پیچ، خیلی زیاد یا خیلی کم است.
  2. وقتی ولتاژ نامی، ضریب بار یا پارامترهای فنی سیم پیچ شرایط واقعی استفاده را ندارند.
  3. هنگامی که سیم پیچ ضعیف ساخته شده است یا به‌دلیل آسیب مکانیکی یا عایق، این اتفاق رخ می‌دهد که باید سیم پیچ را تعویض کنید تا آسیب مکانیکی برطرف شود.
  4. زمانی که دمای محیط خیلی زیاد، هوا مرطوب یا حاوی گاز خورنده است، امکان سوختگی کویل در کنتاکتورها دیده می‌شود. در این شرایط باید محل نصب را تغییر داد و سیم پیچ مخصوص طراحی شده، استفاده کرد.
  5. یک عیب مکانیکی در هسته آهنی متحرک کنتاکتور وجود دارد که اجازه نمی‌دهد، هسته آهنی حرکت کند.

عواقب خرابی کنتاکتور

درصورتی که علت خرابی کنتاکتورها مشخص نشود، عواقبی را به‌همراه خواهد داشت. عملکرد کل سیستم را مختل می‌کند و منجر به خرابی در تنظیمات صنعتی می‌شود. در این صورت ضررهای تولید و مشکلات مالی بالقوه‌ای را تجربه خواهید کرد. همچنین خرابی کنتاکتورها ویژگی‌های ایمنی را به خطر می‌اندازد و برای تجهیزات و پرسنل، خطر ایجاد می‌کند. بنابراین اطمینان از سالم بودن کنتاکتورها برای حفظ یک محیط کار ایمن، بسیار ضروری است. کنتاکتورهایی که دچار مشکلات الکتریکی می‌شوند، ممکن است منجر به افزایش مصرف انرژی هم شوند. این امر نه تنها به هزینه‌های عملیاتی می‌افزاید، بلکه پیامدهای زیست محیطی را هم به‌همراه دارد.

چگونه از خرابی کنتاکتور جلوگیری کنیم؟

با انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه می‌توانید از علت خرابی کنتاکتورها جلوگیری کنید. فاکتورهای زیر از عناصر کلیدی در تضمین طول عمر و کارایی کنتاکتورها هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اگر یک کنتاکتور علائم سائیدگی یا آسیب‌دیدگی را نشان داد، بهتر است قبل از این‌که از کار بیفتد آن را تعویض کنید.
  2. سرویس و نگهداری مرتب، می‌تواند به جلوگیری از خرابی کنتاکتور کمک کند.
  3. بهتر است به‌طور دوره‌ای ولتاژ منبع تغذیه را بررسی کنید و هرگونه زباله‌ای که ممکن است مانع عملکرد شود، آن را از بین ببرید.
  4. درصورت گرم شدن بیش از حد، نقاط ولتاژ را بررسی و درجه سیم پیچ را تنظیم کنید.

جدول زیر راه‌حل‌های رایج خرابی کنتاکتور‌ها را ارائه می‌دهد.

راه‌حل دلایل احتمالی
ولتاژ منبع تغذیه را تنظیم کنید. منبع تغذیه خیلی کم یا بیش از حد فرار است.
پارامترهای تماس را بررسی کنید. فشار فنر تماسی خیلی کم است.
خرابی جوش را حذف و تماس را تعمیر یا جایگزین کنید. جوشکاری تماسی
قطعات آسیب‌دیده را عیب یابی و تعمیر کنید. شفت زنگ زده یا کج شده است و قسمت متحرک دستگاه، گیر کرده است.
کنتاکتور مناسب را تعویض کنید. عملیات فرکانس بالا یا اضافه بار
عیب یابی ماشین‌آلات سیستم مغناطیسی کج یا چسبیده است به‌طوری که قلب آهنی نمی‌تواند صاف شود.
هسته یا حلقه اتصال کوتاه را تعویض کنید. شکستگی حلقه اتصال کوتاه

انتخاب کنتاکتورها

رفع علت خرابی کنتاکتورها یک فرایند مهم در عملکرد صحیح سیستم‌های الکتریکی است. کنتاکتورهایی که با کاربردشان مطابقت دارند و اندازه آن‌ها دقیق است، برای چندین سال می‌توانند دوام بیاورند.

اگر انتخاب درست انجام شود، کنتاکتورها می‌توانند میلیون‌ها بار، باز و بسته شوند و شرایط کار مختل نشود. بنابراین خرید کنتاکتور برای کاربرد معین، مستلزم ارزیابی دقیق ویژگی‌ها، معیارها و مشخصات مهم است. ضمن این‌که انتخاب آن باید باتوجه به نیازهای بارالکتریکی باشد. در این زمینه می‌توانید جنبه‌های مرتبط زیر را در نظر بگیرید.

  • هنگام انتخاب کنتاکتورها، الزامات الکتریکی محصول باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال ولتاژ و جریان مورد نیاز محصول را بررسی کنید. همچنین، مقاومت، تغییر مقاومت مجاز، افت میلی ولت، حداکثر مقدار جریان هجومی و موارد دیگر را بسنجید و سپس خرید کنید.
  • شرایط محیطی، دما و رطوبت توسط محل اتصال برق تعیین می‌شود. بنابراین باید مکان و محیط را در نظر گرفت.
  • اندازه مناسب کنتاکتور را انتخاب کنید که در این خصوص می‌توانید 2 نکته بسته شدن فعلی و ظرفیت قطع‌کننده را در نظر بگیرید. به عبارتی دیگر ابعاد مجاز، دوام کنتاکتور، نیروی درج و خروج ترمینال را باید مدنظر قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که ولتاژ عملیاتی برنامه و ولتاژ نامی سیم پیچ کنتاکتور سازگار است. به این دلیل که هم اضافه ولتاژ و هم افت آن روی دوام سیم پیچ، تاثیر می‌گذارد.

جمع بندی

درک علت خرابی کنتاکتورها برای اجرای استراتژی‌های تعمیر، نگهداری موثر و بهبود عملکرد سیستم‌ها بسیار مهم است. خرابی آن‌ها می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای در فرایند صنعتی و سیستم الکتریکی داشته باشد. درحالی که این کنتاکتورها ویژگی‌های نوآورانه‌ای را در خود جای داده‌اند و در خط مقدم پیشرفت‌های تکنولوژیک، باقی مانده‌اند. در مجموع استفاده از محافظت‌های الکتریکی، آموزش به کارکنان در مورد استفاده صحیح و نصب کنتاکتورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سوالات متداول

❓ شایع‌ترین علت خرابی کنتاکتورها چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارند که شایع‌ترین آن‌ها به جریان‌های هجومی بیش از حد و ولتاژ‌های کنترل ناپایدار مرتبط است.

❓ علت این‌که کویل‌های کنتاکتور مدام می‌سوزند، چیست؟

کثیفی کنتاکت‌ها و شل بودن اتصالات باعث می‌شود که سطح موثر کافی برای عبور جریان به وجود نیاید و سوختن کنتاکتور را به‌همراه داشته باشد.

❓ چه کنتاکتوری برای محیط‌های مرطوب انتخاب کنیم؟

برای محیط‌هایی با رطوبت بالا بهتر است که کنتاکتور در داخل پنل با درجه حفاظت فیزیکی بالا، قرار داده شود.

❓ علت چسبیدن کنتاکت‌های کنتاکتور چیست؟

عبور جریان بیش از حد مجاز از کنتاکتور باعث چسبیدن کنتاکت‌های آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *